هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی تجهیزات و زیرساخت‌های سرور بیشتر شده و به تناسب آن، نیاز ما به استفاده از زیرساخت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. با این حال، رایانش ابری و استفاده از سرویس‌های مبتنی بر آن راهکاری مناسب است که می‌تواند هزینه‌ی ما را کاهش دهد. به شکلی که می‌توانیم با خیال راحت، وظیفه ارتقا، سرویس و نگهداری از آنها را به دیگری بسپاریم و تنها به شکل اشتراکی بابتش هزینه پرداخت کنیم. استفاده از رایانش ابری در بسیاری از موارد کارایی بالاتری به شما می‌دهد. پیش از هر چیز بد نیست با چیستی و چگونگی کارکرد رایانش ابری بیش‌تر آشنا شویم.

رایانش ابری یا Cloud Computing به معنای ارائه خدمات آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند حافظه، شبکه، رم، پردازنده و سرویس‌های مبتنی بر دیتابیس است که بر اساس نیاز مشتری می‌توانند کم یا زیاد شوند. در این روش مشتری بدون نیاز به دانش فنی و خرید تجهیزات و نگهداری از آنها می‌تواند از منابع مورد نیاز خود به شکل آنلاین برخوردار باشد. هزینه این سرویس‌ها بر اساس مقدار مصرف مشتری تعیین می‌شود و کاربر نیازی به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای برای خدمات جانبی مثل نگهداری و سرویس دوره‌ای ندارد.

مهم‌ترین نکته درباره رایانش ابری این است که کاربر متناسب با درخواست خود سرویس را فعال و اقدام به استفاده می‌کند و هزینه‌ای برای نگهداری و ارتقا تجهیزات پرداخت نمی‌کند. البته اگر کسب‌وکاری تصمیم به گسترش فضای کاری خود بگیرد، به شکل لحظه‌ای امکان افزایش منابع را دارد. این ویژگی و مزایای دیگر رایانش ابری باعث شده تا وب‌سایت‌های بزرگ اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل و کسب‌وکارهای دیگر نیز از رایانش ابری استفاده کنند.


مزایای رایانش ابری

افزایش ترافیک استفاده از وب‌سایت‌ها، اپلیکشن‌ها و خدمات اینترنتی باعث شده تا زیرساخت‌های محدود نتوانند پاسخ‌گوی نیاز مشتریان باشند. همین نکته مهم سبب شده تا شرکت‌هایی بر پایه‌ی ارایه‌ی خدمات پردازش ابری شکل بگیرند تا دغدغه‌ی کسب‌وکارهای بسیاری را برطرف کنند. استفاده از خدمات رایانش ابری مزایای زیادی برای کاربران اینترنتی دارد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای رایانش ابری آشنا می‌شوید.


کارایی بالاتر سرویس شما

با استفاده از خدمات رایانش ابری، زیرساخت قدرتمندی برای مشتریان خود فراهم می‌کنید. چرا که در محاسبات ابری به شکل مداوم منابع مورد استفاده بررسی و ارتقا داده می‌شوند. کاری که به شکل سنتی برای هر کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست و هزینه زیادی دارد.  به عبارت دیگر شما می‌توانید از به‌روزترین منابع موجود با کم‌ترین هزینه نیز برخوردار شوید. این نکته باعث افزایش کارایی سیستم شده و می‌تواند تاثیر  بسیار مثبتی بر عملکردتان داشته باشد. چرا که تمرکز شما به شکل مستقیم روی محصول یا خدمات خودتان خواهد بود و درگیر حاشیه‌های مرتبط با زیرساخت نخواهید شد.


هزینه‌ای متناسب با نیاز

برای استفاده از رایانش ابری نیاز نیست که در ابتدا از بالاترین و بهترین منابع استفاده کنید. بلکه می‌توانید بخشی از خدمات ضروری و پایه را دریافت کنید و در ادامه متناسب با گسترش نیاز و کسب‌وکارتان، آن‌ها را ارتقا دهید. با بهینه‌سازی منابع مورد استفاده، هزینه‌های شما تا حد زیادی کنترل می‌شوند. علاوه بر آن از اتلاف بودجه و انرژی نیز جلوگیری می‌شود.


مقرون به‌صرفه بودن محاسبات ابری

شما از هزینه‌های گزاف خریداری، نگهداری و پشتیبانی منابع معاف هستید و می‌توانید با خیال راحت تنها به استفاده مستقیم از آن‌ها بپردازید. این مساله خدمات رایانش ابری را مقرون به‌صرفه می‌کند که اهمیت زیادی در مدیریت هزینه‌ها دارد.  

 

سرویس‌دهی بدون قطعی

قطعی سرورها و از کار  افتادن آن‌ها، دغدغه‌ی بسیار مهم وب‌سایت‌ها می‌باشد. این مساله می‌تواند سرویس‌دهی یک وب‌سایت را با مشکل مواجه کند. می‌دانید که کوچک‌ترین مشکل در رابطه با کسب‌وکارهای حرفه‌ای، می‌تواند باعث زیان‌های هنگفتی شود. استفاده از خدمات رایانش ابری باعث می‌شود بتوانید بدون قطعی به سرویس‌دهی بپردازید. دیتاسنترهای متعدد و متخصصان ابر آروان همواره حواس‌شان به خدمات رایانشی شما بوده و اجازه قطعی آن را نمی‌دهند. به عنوان نمونه به محض بروز مشکل در بخشی از منابع، قابلیت انتقال و استفاده از سایر منابع وجود دارد تا خدمات‌دهی شما لحظه‌ای قطع نشود.


افزایش سرعت در منابع آنلاین

استفاده از رایانش ابری مزیت دیگری هم دارد. از آنجا که تمامی منابع آنلاین هستند و شما تنها با یک دستگاه متصل به اینترنت می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، سرعت کار بسیار بالا می‌رود. چرا که دیگر نیازی به بررسی مداوم تجهیزات خود ندارید و می‌توانید به شکل مستقیم و بدون دردسر از منابع رایانش ابری استفاده کنید. همین باعث می‌شود تا سرعت عمل در کسب‌وکارتان افزایش چشم‌گیری داشته باشد.


تامین امنیت در رایانش ابری

بحث امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات برای هرکسب‌وکاری است. آیا استفاده از رایانش ابری می‌تواند امنیت شما را به‌خطر بیندازد؟ نه. اما اگر پروتکل‌های امنیتی را لحاظ نکنید و بخواهید با اعتماد کامل به پیش بروید، حتا با احتمال کم، ممکن است اطلاعات‌تان در خطر باشد. چرا که استفاده از رایانش ابری وابسته به اتصال‌تان به اینترنت است و هیچ ابزار فیزیکی از اطلاعات خود در اختیار نخواهید داشت.

 

کنترل هزینه‌ها

در رایانش ابری شما برحسب نیاز خودتان پرداخت خواهید داشت، اما در مقیاس‌های بزرگ این هزینه می‌تواند بسیار بالا برود. اگر شرکتی هستید که نیاز به زیرساخت قدرتمند و بزرگی دارید، باید از قبل در این‌باره محاسباتی داشته باشید. گاهی ممکن است پردازش‌های سنگین و حجیم، با هزینه‌ای بالا از سوی رایانش ابری روبه‌رو شود. این مشکل معمولا در مقیاس‌های کوچک‌تر و معمولی رخ نمی‌دهد.