رکوردهای DNS شامل اطلاعاتی ضروری درباره‌ نام دامنه هستند. به کمک این رکوردها، DNS می‌تواند دسترسی به  یک وب‌سایت یا وب‌سرویس را فراهم کند. زمانی که آدرس یک وب‌سایت را در مرورگر خود وارد می‌نمایید، بسته‌های درخواستی شما به مقصد یک وب‌سرور که سرویس مورد نیاز شما را ارایه می‌دهد، ارسال می‌شوند. در دنیای شبکه، تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، با یک عدد یکتا یعنی IP مشخص می‌شوند. بنابراین سرور مورد نظر شما هم، آدرس IP منحصر به فردی دارد و هر درخواستی که قرار باشد به سمت این سرور ارسال شود باید مقصد آن، آدرس IP این سرور باشد.

تعداد IPهایی که امروزه استفاده می‌شوند، بسیار زیاد بوده و در نتیجه حفظ کردن تمام آن‌ها برای انسان‌ها در عمل غیر ممکن است. برای رفع این مشکل، سرویسی به نام DNS وجود دارد که فهرستی از نام‌ها که خواندن و حفظ آن‌ها برای انسان‌ها راحت‌تر است و IPهای مربوط به هر یک از این نام دامنه‌ها را نگهداری می‌کند. به این ترتیب، هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، درخواستی برای یک سرور DNS ارسال می‌شود و به عنوان جواب، آدرس وب‌سروری که سرویس یا وب‌سایت مورد نظر شما را ارایه می‌دهد، باز گردانده می‌شود. به این ترتیب، مرورگر می‌تواند بسته‌های خود را با مشخص کردن IP مقصد ارسال کند.


انواع رکورد‌های DNS

برای نگهداری اطلاعات مربوط به دامنه‌ها و پاسخ به درخواست‌های کاربران برای دسترسی به وب‌سایت یا سرویس مورد نظر، DNS از رکوردهای مختلفی استفاده می‌کند. تعدادی از مهم‌ترین رکورد‌های DNS عبارت‌اند از:

رکورد A:
این رکورد باعث ارتباط و پیوند یک نام دامنه به یک IP  آدرس می‌شود. در این رکورد، اسم مورد نظر، اشاره به IP  آدرس سایت شما دارد و IP آدرس سایت شما به‌عنوان پاسخ برگردانده می‌شود. پس دامنه و سایت شما هم با خود IP  آدرسش، هم‌چنین با نام تعیین شده دردسترس خواهد بود.

رکورد AAAA:
رکورد AAAA مانند A Record است، با این تفاوت که IPv6 یک دامنه را به دست می‌دهد.

رکورد CNAME:
به کمک رکورد CNAME می‌توان یک نام دامنه را به نام دامنه‌ای دیگر نگاشت کرد. این رکورد به A رکوردی ارجاع می‌دهد که شما پیش‌تر تنظیم کرده‌اید و تنظیمات ابری آن در داخل A رکوردی که معرفی می‌کنید انجام شده است. برای نمونه با کمک رکورد CNAME می‌توان www.example.com را به example.com نگاشت کرد.

رکورد NS:
این رکورد مشخص‌کننده‌ی DNS Server معتبری است که می‌تواند به درخواست‌های DNS مربوط به یک دامنه‌ی خاص و بعضی زیر‌ دامنه‌های آن (DNS Zone) پاسخ بدهد. شما می‌توانید برای آن دسته از زیر دامنه‌ها یا اسم‌هایی که می‌خواهید از یک DNS سرور دیگر پاسخ داده شوند، NS رکورد مربوط به آن دامنه را اضافه و همچنین آدرس DNS سرور مورد نظر خود را، برای برگرداندن اطلاعات DNS آن اسم، وارد کنید.

رکورد SOA:
این رکورد هم مانند NS Record، اطلاعاتی درباره‌ی DNS Zone می‌دهد. اطلاعاتی مانند DNS معتبر این zone، اطلاعات تماس admin دامنه، شماره سریال دامنه و… در این رکورد نگهداری می‌شوند.

رکورد MX:
رکورد MX یا Mail Exchange Record برای معرفی آدرس میل سرور بکار می‌رود که بیانگر آدرس ایمیل سرور است که ایمیل‌ها به سوی آن هدایت یا منتقل شوند. این رکورد همچنین یک بخش اولویت یا Priority دارد که گویای داشتن اولویت و فرستاده شدن ایمیل‌ها براساس اولویت سرورهاست. در رکورد‌‌های DNS، می‌توان بیشتر از یک MX Record تعریف کرد که می‌تواند به توزیع بار میان Mail Server‌ها کمک کند.

رکورد TXT:
TXT رکورد یا Text Record برای اضافه کردن هرگونه توضیح بکار می‌رود، همچنین TXT رکورد می‌تواند برای سیستم تایید ایمیل SPF و همچنین به منظور دادن و فراهم‌آوری اطلاعات مربوط به آن به‌کار رود.