بعضی از وب‌سایت‌ها، زمان بیش‌تری برای بارگذاری نیاز دارند و این موضوع ممکن است بر تجربه‌ی کاربران از یک وب‌سایت تاثیر‌گذار باشد. در‌ واقع سرعت بارگذاری یکی از دلایلی است که سبب می‌شود کاربر پس از اولین مراجعه به یک وب‌سایت، تصمیم بگیرد که آیا دوباره از آن وب‌سایت استفاده خواهد کرد یا نه. به همین دلیل، صاحبان وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا با رفع مشکلاتی که سبب کند شدن وب‌سایت می‌شود، تا حد امکان تجربه‌ی بهتر‌ی برای کاربران و بازدید‌کنندگان رقم بزنند. در ادامه پارامتر‌های موثر بر سرعت وب‌سایت‌ها بررسی شده‌اند.


فاصله‌ی مکانی

بسته‌های ارسالی بین کاربر و سرور، باید از تمام لینک‌های بین آن‌‌ها عبور کند. به همین دلیل، هرچه فاصله‌ی مکانی تا سرور بیش‌تر باشد، زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا درخواست به سرور ارسال شده و جواب آن دریافت شود.

 

سرور اصلی

سرور ارایه‌دهنده‌ی وب‌سایت، باید ظرفیتی متناسب با تعداد در‌خواست‌های ارسالی داشته باشد و اگر منابعی که در اختیار دارد، کم‌تر از مقدار مورد نیاز باشد، بیش‌تر (یا در مواردی تمام) کاربران، کند شدن سرویس را تجربه می‌کنند.

 
حجم محتوای وب‌سایت

هر چه حجم تصویر‌ها و اجزای یک وب‌سایت بیشتر باشد، بارگذاری وب‌سایت زمان بیشتری طول می‌کشد. استفاده از محتوای ویدیویی اگر چه می‌تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد، ولی در عمل می‌تواند سرعت وب‌سایت را تا حد چشم‌گیری کاهش بدهد.

 

پهنای‌باند

پهنای‌باند به معنی میزان ترافیکی است که می‌تواند از یک لینک منتقل شود. اگر پهنای ‌باند مورد استفاده‌ی سرور یا کاربر نسبت به میزان نیاز کم باشد، سبب می‌شود حجم ترافیکی که می‌تواند در ثانیه مبادله شود، کم و در نتیجه سرعت سرویس‌دهی نیز کم‌تر شود.

 

استفاده از افزونه

افزونه‌ها یا پلاگین‌ها برنامه‌ها یا کد‌هایی هستند که با اضافه شدن به یک وب‌سایت، خدمات اضافه‌تری ارایه می‌کنند. برخی افزونه‌ها می‌توانند سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شوند. بنابراین هنگام نصب افزونه‌ها باید به عملکرد آن‌ها و تاثیری که بر قسمت‌های مختلف سایت می‌گذارند، دقت شود. همچنین، بعضی از افزونه‌ها بعد از گذشت چند نسخه، به‌‌روز‌رسانی نمی‌شوند و افزون‌بر سرعت وب‌سایت، می‌توانند امنیت آن‌ را نیز با خطر مواجه کنند.

 

چگونه می‌توان سرعت وب‌سایت را افزایش داد؟

برای افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها، باید تا حد امکان تاثیر عوامل بالا را کاهش داد. گزینه‌های زیر راه حلی برای بعضی از مشکلات سرعت وب‌سایت‌ها هستند:

استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN)

استفاده از شبکه‌ی توزیع محتوا سبب می‌شود تا محتوای درخواستی، از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی برای کاربر ارسال شود و در نتیجه تاثیر فاصله‌ی مکانی با سرور به حداقل کاهش پیدا می‌کند و محتوا به سریع‌ترین شکل ممکن تحویل داده می‌شود.

بهینه‌سازی منابع مورد نیاز

همان‌طور که گفته شد، منابع در دسترس سرور باید برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران کافی باشد. یکی از راه‌حل‌ها می‌تواند افزایش تعداد سرور‌ها یا منابع در زمان افزایش درخواست‌ها باشد.  راه‌حل جایگزین دیگر می‌تواند استفاده از Orchestration در مدیریت منابع باشد. هم‌چنین در زمان انتخاب سرویس‌دهنده، باید به پهنای باندی که می‌تواند در اختیار قرار دهد دقت داشت و پهنای باندی که متناسب با نیاز‌های سرویس است را انتخاب کرد.

استفاده از Cache

بسیاری از مرورگر‌ها این امکان را دارند که محتوای یک وب‌سایت را بعد از اولین بازدید، تا مدتی نگهداری کنند و در زمان درخواست دوباره اگر هنوز محتوا معتبر باشد، آن‌ را در اختیار کاربر قرار بدهند. بنابراین اگر سرویس‌دهنده امکان Cache کردن را به مرور‌گر‌ها بدهد، مدت زمان انتظار برای بازدید دوباره می‌تواند تا میزان زیادی برای کاربران کاهش پیدا کند.

بهینه کردن محتوای وب‌سایت

باید تا حد امکان حجم ‌محتوای موجود در صفحه‌‌های وب‌سایت را کاهش داد. همچنین فایل‌ها با حجم بالا را به شکل فشرده شده (برای نمونه با فرمت ZIP) روی وب‌سایت قرار داد.