با افزایش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی در دنیای مجازی، بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در زمان، مشکلات رفت و آمد و مقایسه راحت‌تر محصولات، خرید آنلاین را انتخاب می‌نمایند. نتایج تحقیقات نشان داده که 70% کاربران تمایل دارند که از داخل خانه خرید کنند و این یعنی تعداد بالای مشتریان بالقوه که می‌توانید بر روی آنها سرمایه‌گذاری نمایید. برای اینکه سهمی در بازار فروش کسب‌وکارهای مجازی در اینترنت داشته باشید راهکارهای کاربردی برای افزایش فروش را در این مطلب برای شما آورده‌ایم.

برای پیروزی در فضای رقابتی فروش اینترنتی باید یک سری نکات ساده را رعایت کنید. در ادامه عوامل موفقیت یک فروشگاه مجازی آنلاین را بررسی می‌کنیم که انجام آنها افزایش فروش اینترنتی را فراهم می‌کند.


1. آسان کردن روند خرید

یکی از اهداف کاربران در سفارشات آنلاین اینترنتی، انجام سریع خرید بدون وقفه است. اگر شما بتوانید شرایطی را به وجود آورید تا روند خرید را آسان کنید گام بزرگی برای بازگشت و خرید دوباره مشتری برداشته‌اید.

حذف فیلدهای اضافی در فرایند پرداخت: وجود بعضی از فیلدها در فرایند پرداخت غیر ضروری است. برای مثال بهتر است روند خرید محصولات دیجیتال متفاوت باشد. برای این دسته از محصولات که فایل بعد از خرید در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، حذف فیلد آدرس روند خرید را برای آنها ساده‌تر می‌نماید.

✓ کوتاه کردن فیلدهای عضویت: کاربران تمایلی به پر کردن فیلدهای زیاد برای عضویت در وب‌سایت را ندارند. تعداد زیاد فیلدهای عضویت ممکن است باعث شود کاربر در سایت شما عضو نشود. استفاده از افزونه‌هایی که امکان عضویت را تنها با افزودن ایمیل یا شماره تلفن فراهم می‌کند، برای کاربران رضایت بیشتری را به دنبال دارد. بعنوان مثال عضویت بوسیله Gmail یا Apple ID.

✓ روش‌های پرداخت متنوع داشته باشید: بعضی از افراد به هر دلیل نمی‌توانند از طریق درگاه اینترنتی خرید را انجام دهند. گزینه کارت به کارت یا واریز به حساب بانکی نیز می‌تواند به این افراد حس بهتری از خرید بدهد. به علاوه گاهی افراد می‌خواهند برای یک محصول بیعانه بدهند و هزینه کامل را بعد از دریافت محصول و در محل پرداخت کنند که می‌توانید از افزونه‌های پرداخت در محل استفاده کنید.


2. کمپین‌های وفاداری مشتری

هزینه جذب مشتری جدید حداقل 3 برابر هزینه مشتری وفادار است. حقیقت این است که مشتریان وفادار خرید خود را به صورت دوره‌ای تکرار می‌نمایند. ایجاد برنامه‌های وفاداری مانند کمپین‌های ارائه تخفیف و جشنواره‌ها، فروش شما را در مدت کوتاهی چند برابر می‌کند و بازدید وب‌سایت یا اپلیکیشن شما را هم افزایش می‌دهند. ارائه کد تخفیف، رضایت و وفاداری مشتری را بالا برده و باعث بازگشت او و خرید بیشتر می‌گردد. بنابراین از ارائه کد تخفیف به مشتریان به مناسبت‌های مختلف دریغ نکنید.

یکی دیگر از روش‌های افزایش وفاداری که در افزایش فروش اینترنتی تاثیرگذار است، برخورد مناسب با مشتری و رفع مشکل به موقع است. شک نکنید که برخورد شما در ذهن مخاطب می‌ماند و اگر خاطره خوبی از شما نداشته باشد، ممکن است این تجربه نارضایتی را برای دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد. ارائه تجارب به این صورت بازاریابی دهان به دهان نامیده می‌شود که اگر این بازخورد منفی باشد در دراز مدت تاثیر منفی روی فروش اینترنتی شما خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین نکات فروش اینترنتی که در پیشرفت فروشگاه اینترنتی شما تاثیر دارد، افزایش کیفیت محصولات است.


3. تهیه لیست ایمیل از کاربران و مشتریان بالقوه

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است که نرخ تبدیل خوبی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دارد این میزان در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین بالای 17 درصد است. علت این نرخ تبدیل بالا این است که شما مخاطبان‌تان را کاملا هدفمند انتخاب می‌نمایید و برای کاربران وب‌سایت یا اپلیکیشن خودتان ایمیل ارسال می‌کنید.

برای گرفتن ایمیل کاربر در وب‌سایت راه‌های مختلفی مانند پر کردن فرم‌هایی مانند از عضویت کاربران در خبرنامه، عضویت، صفحات پاپ‌آپ، فرم‌های تماس با ما و غیره وجود دارد. از این لیست ایمیل در بازاریابی مستقیم یا ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. بنابراین در کنار سایر اقدامات بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین راه‌های افزایش فروش اینترنتی و رشد سریع کسب و کار ایجاد یک لیست ایمیل از مشتریان است.


4. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات پشتیبانی

وقتی حجم سفارشات بالا رود ردیابی تراکنش‌ها سخت می‌گردد. استفاده از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به شما کمک می‌کند با با افزایش مشتریان و سفارشات با مقیاس کسب‌وکار خود هم راستا شوید و بتوانید مدیریت مشتریان را راحت‌تر انجام دهید. سیستم‌های CRM زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای بررسی تراکنش‌ها و مدیریت کاربران استفاده کنید.


5. ایجاد و بهبود قیف فروش

اگر از استراتژی قیف فروش استفاده نمی‌کنید مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. قیف فروش یا یک مدل بازاریابی است که مسیر خرید بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما را نشان می‌دهد و هدف آن هدایت و جذب مشتری و در نتیجه افزایش فروش اینترنتی است.

قیف فروش 4 مرحله دارد: آگاهی، علاقه، تصمیم‌گیری و عمل که همان اقدام به خرید است. شما باید در مرحله اول رفتار مخاطب را ارزیابی و تحلیل کنید، سپس توجه مخاطب را جلب کرده، بعد از آن با ایجاد کمپین یا روش‌های دیگر به کاربر پیشنهادات ویژه بدهید و در آخر کاربر است که خرید خود را انجام می‌دهد.


در بخش بالایی قیف، مشتریان بالقوه وارد شده و در پایین‌ترین بخش درصدی از آنها به مشتری واقعی و خریدار تبدیل می‌گردند. هر چه تعداد مشتریان بالقوه بیشتر باشد قیف قوی‌تر شده و فروش بالاتری خواهید داشت. بررسی کنید چگونه با استفاده از قیف فروش می‌توانید فروش خود را بالا ببرید.


6. قابلیت گفتگوی آنلاین با مشتری

بسیاری از کاربرانی که وارد سایت می‌شوند قصد دارند که سوالاتی را مطرح کرده و همان موقع خرید کنند. امکان گفتگوی آنلاین کاربران را به هدف شما که همان فروش است نزدیک می‌کند و باعث اطمینان خاطر و افزایش رضایت آنها می‌گردد. کاربری که اطلاعات مفیدی به دست آورده و به درستی راهنمایی شده است امکان خرید او از یک وب‌سایت بیشتر است. به این منظور از افزونه‌های گفتگوی آنلاین در سایت خود استفاده نمایید.


7. انتخاب بهترین کالا برای فروش اینترنتی

همه کالاها در فروش اینترنتی موفق نیستند بعضی از کالاها فروش آنلاین بهتری دارند و بیشتر توسط کاربران جستجو می‌گردند. انتخاب هوشمندانه یک کالا قدم بزرگی در افزایش فروش اینترنتی است.


8. تمرکز بر تجربه‌ی مشتری

تجربه‌ای که بازدیدکننده یا مشتری از تعامل با وب‌سایت شما به دست می‌آورد یکی از اصول مهم ماندگاری مشتری است. تجربه بد از خرید محصول بی‌کیفیت یا فرایند پرداخت پیچیده می‌تواند باعث ترک مشتری شود و در صورت تجربه بد ممکن است به سرعت تجربه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی شده به کاربران از جمله ارائه اعلان‌های شخصی‌سازی شده بر اساس علاقه‌مندی مشتریان، باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود. اگر بر اساس رفتار قبلی مشتری و جستجوهایی که داشته است با سیستم‌های پیشنهاد دهنده به او محصولاتی که ممکن است خرید کند را پیشنهاد دهید منجر به افزایش فروش آنلاین شما خواهد شد.


9. تمرکز بر روی رسانه‌های اجتماعی

آمارها نشان می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و... تا چه اندازه در پیشرفت سریع فروشگاه‌های اینترنتی نقش داشته‌اند. تحقیقات از 70000 مشتری آنلاین نشان داد که 70 درصد آنها خدمات را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند. استفاده از چند رسانه و پلتفرم و حضور در همه‌جا به شما در افزایش آکاهی از سایت‌تان کمک می‌کند و به طور غیر مستقیم بر فروش شما تاثیر می‌گذارد. به علاوه با تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم می‌توانید به صورت مستقیم فروش اینترنتی خود را افزایش دهید و اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات خود به کاربران ارائه دهید. قدرت رسانه‌های اجتماعی را در معرفی خود و محصولات و فروش بیشتر دست کم نگیرید.


10. بهبود سئو (SEO) وب‌سایت

به یکی از مهمترین نکات برای افزایش فروش آنلاین یعنی سئو وب‌سایت رسیدیم. همه ما قبل از هر خریدی در اینترنت و البته گوگل جستجو می‌کنیم، بهبود سئوی سایت و قرار گرفتن در نتایج اول موتورهای جستجوگر از قبیل گوگل، یاهو و بینگ، به شما کمک می‌کنند در نتایج اولیه جستجو قرار گیرید و این یعنی امکان افزایش چند برابری فروش محصولات و خدمات. سئو سایت فرایندی بلند مدت است که با بهبود رتبه صفحات شما به دیده شدن و افزایش فروش شما از طریق موتورهای جستجو کمک می‌کند. بهبود رتبه فرایندی یک شبه نیست اما به دلیل اهمیتی که دارد در این بخش آورده شده است.


11. واکنش‌گرا بودن وب‌سایت و نمایش در موبایل

برای بهبود نمایش وب‌سایت شما در موبایل تلاش کنید. با توجه به اینکه 60 درصد کاربران از طریق موبایل خرید خود را انجام می‌دهند سایت شما باید در موبایل و تبلت بدون مشکل نمایش داده شود. ابزارها و روش‌های زیادی برای بررسی واکنش‌گرا یا Responsive بودن سایت وجود دارند.


برای موفقیت در فروش اینترنتی به کارگیری استراتژی‌های ذکر شده ضروری است. تمام راهکارهای افزایش فروش اینترنتی در جهت افزایش وفاداری مشتریان و اعتماد آنها به فروشگاه شما است.